A dörgicsei kertet saját művészi szempontjaink szerint formáltuk meg, úgy hogy a kert maga is egy összetett forma- és színkompozíció, műalkotás lett. Egyszerre művészetté alakított természet és megálmodott belső, festői táj.
A mesterségesen kialakított, körülzárt kertek emiatt a kettősség miatt voltak oly közkedveltek a huszadik század fordulójának művészetében a természet és a lét osztatlanságának eszményi és sértetlen jelképeként, az élet titokzatos forrásának szimbólumaként.
Néhány a Levendáriumban ma fotózott kerti élményünk visszaidézi Gustave Klimt lüktető színkavalkádját, Claude Monet – a művészettörténetben „az impresszionizmus Sixtus-kápolnájaként” nevezett – tavirózsa ábrázolásait vagy a giverny-i kertje egyik titkos kapuját, illetve Edvard Munch virágszedő hölgyalakját.
Jurasits Zsolt dr.